Autoři: Lukáš Syrový, Štěpán Štarha, Veronika Ždánská
Dne 19. 6. 2020 Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) zveřejnilo výzvu k programu „COVID – Nájemné“, jehož cílem je poskytnout podporu v podobě částečné úhrady nájemného těm podnikatelům, kteří byli ve své činnosti omezeni mimořádnými vládními opatřeními a své obchodní prostory užívají na základě nájemní, podnájemní či pachtovní smlouvy. Žádosti o podporu bude možné elektronicky podávat prostřednictvím informačního systému MPO již od pátku 26. 6. 2020 od 9 hodin.
V rámci programu má být transparentním a efektivním způsobem distribuována podpora podnikatelům ve výši 5 mld. Kč, která bude v případě potřeby navýšena pro pokrytí žádostí všech oprávněných žadatelů.
Podpora je poskytována jako dotace na nájemné vztahující se k prostoru provozovny žadatele za období od 1. dubna 2020 do 30. června 2020, a to ve výši 50 % nájemného, maximálně však ve výši 10 mil. Kč na jednoho příjemce podpory (tj. kumulativně pro všechny provozovny jednoho žadatele). Dotace není poskytována na poplatky za služby ani na DPH nájemného.
Žadatelem oprávněným k získání podpory je právnická či fyzická osoba splňující kumulativně všechny tyto podmínky:
Podmínky, jejichž splnění musí předcházet podání žádosti o podporu, jsou následující:
V případě provozovny nacházející se ve státním objektu je podmínkou uhrazení žadatelem alespoň 80 % nájemného za období od 1. dubna 2020 do 30. června 2020, přičemž podpora je poskytována v téže výši.
Podpora bude poskytována od vyhlášení výzvy do 31. prosince 2020.
Žádost musí splňovat veškeré formální náležitosti, tj. obsahovat identifikaci žadatele, popis účelu dotace, požadovanou výši dotace a další údaje, které žadatel vyplní přímo v systému při elektronickém podání.
K žádosti pak musí být přiloženy následující povinné přílohy:
Důležitou součástí prohlášení nájemce, bez kterého není možné o podporu žádat, je vzdání se dalších kompenzací ze strany státu v souvislosti s nájemným za období březen až červen 2020.
Ve vztahu k jedné provozovně může být u MPO podána pouze jedna žádost o podporu. Výjimku představuje situace, kdy tutéž provozovnu využívá více nájemců.
Žádosti je možné podávat elektronicky prostřednictvím informačního systému MPO od 26. června 2020 do 30. září 2020, přičemž přihlášení bude možné pouze prostřednictvím prostředků eidentita.cz; systém podávání žádostí bude umožňovat zastoupení zprostředkovatelem.
Úspěšný žadatel – příjemce podpory je povinen dokumentaci spojenou s přijetím podpory uchovat minimálně po dobu 10 let a po tuto dobu také umožnit její kontrolu ze strany kontrolních orgánů. Ze strany příslušných orgánů mohou být prováděny také veřejnosprávní kontroly za účelem přezkoumání hospodaření s poskytnutou dotací.
Výzva MPO obsahuje další podrobnější informace o programu a výše uvedené představuje přehled nejdůležitějších parametrů programu.
Jsme připraveni Vám být při podání žádosti o podporu nápomocni. V případě Vašeho zájmu nás neváhejte kontaktovat, obratem Vám zašleme podklady pro další postup.
Žádosti samozřejmě zpracováváme ve všech 5 našich kancelářích a s konkrétními dotazy se proto neváhejte obracet na následující klíčové kontakty:
Radka Rainová