Zdroj: Reportér (26. 6. 2020)
Pro nás jako největší právnickou firmu ve střední Evropě je zcela zásadní, abychom byli plně vybaveni pro řešení krizových situací a byli připraveni okamžitě reagovat na změny ve společnosti. Příchod krize se zásadním dopadem do ekonomiky jsme díky dlouholetým zkušenostem a makroekonomickým datům očekávali již delší dobu a více než 18 měsíců se na něj intenzivně připravovali.
Zejména z hlediska našich služeb, důsledného finančního řízení a samozřejmě i vytvořením dostatečné finanční rezervy. Zvýšili jsme zásadně podíl služeb pro klienty z anticyklických oborů, celkovou efektivitu i výkon na právníka. Soustředili jsme se na digitalizaci našich služeb, včetně marketingu. I když nás pak krize zasáhla ve zcela jiné podobě, než jakou jsme očekávali, měli jsme na co navázat. Díky všem těmto opatřením, ale také výborné součinnosti všech kolegů, disciplíně a vysokému pracovnímu nasazení celé naší kanceláře jsme byli i v tomto obtížném období pro klienty maximální oporou.
Aktuální krize ještě umocnila využívání technologií při poskytování služeb. Také v tomto směru jsme byli schopni pružně zareagovat a díky našemu robustnímu technologickému zázemí jsme si vyzkoušeli, že všech našich téměř 500 kolegů je schopno pracovat z domova téměř stejně efektivně jako z kanceláře. Ačkoli se i v oblasti digitalizace snažíme patřit mezi lídry, advokacie v našem pojetí je především o individuálním a osobním přístupu ke klientovi a budování dlouhodobé důvěry. Z našeho pohledu tedy není možné plně nahradit osobní a často velmi diskrétní setkávání s klienty žádnými technologiemi.
Z krize jsme vzešli silnější a zkušenější, nebylo to však jednoduché. Vedení kanceláře muselo během 6 měsíců přistoupit k mimořádně rychlé komplexní restrukturalizaci byznys modelu celé společnosti. Z kanceláře, která se specializovala zejména na mezinárodní klientelu a mezinárodní trh, jsme se tak ve výsledku stali firmou s diverzifikovanou nabídkou služeb pro klienty působící převážně v České republice a na Slovensku. Díky tomuto přístupu, ale i odvaze vzít na sebe určité riziko jsme v letech 2008–2012 nabrali stovky nových klientů, přijali jsme nové kolegy z řad konkurence a stali se největší nezávislou advokátní kanceláří ve střední Evropě.
Ze zkušenosti doporučuji vnímat tato náročná období jako mimořádnou příležitost, kdy se mění status quo na trhu jak mezi dodavateli a odběrateli a zákazníky, tak i mezi konkurenty v daných odvětvích. Krize nám i našim klientům pomohla přijmout rozhodnutí a rozjet nové projekty vysloveně z hodiny na hodinu. Za normálních okolností takové projekty trvají měsíce, a někdy i roky. Abychom si udrželi svoji pozici na trhu a případně ji ještě posílili, je nyní potřeba naskočit do rychle rozjetého vlaku. V současné situaci jsou rychlost a adaptabilita na nové podmínky nezbytné.
Radka Rainová