Zdroj: E15 Magazín Osobnosti
Z koronavirové krize vychází advokátní kancelář HAVEL & PARTNERS silnější. Podle jejího zakladatele, jednoho z nejznámějších českých právníků Jaroslava Havla, byla kancelář na krizi připravena a dokázala ji využít třeba ve větším zaměření na poradenství firmám v e-commerce či crowdfundingovým platformám. Vedle startupů a finančních ústavů radí také venture kapitálovým fondům, v některých má dokonce podíl.
Advokátní profese byla hodně založená na osobním setkávání s klienty a najednou jsme museli všichni ze dne na den začít fungovat distančně. Pro velkou kancelář našeho typu je digitalizace výhodou. Máme propracovanou digitální strategii, špičkovou techniku, ale i organizaci práce, a máme tak výhodu oproti menším kancelářím, které byly vždy mnohem více závislé na osobním kontaktu s klientem.
Je vidět i ve světě, že se v krizi nejlépe dařilo velkým právnickým firmám, které mají robustní řídící infrastrukturu, silnou značku a velkou důvěru klientů. Mají výbornou organizaci práce a jsou technologicky silné. Mají digitální marketing, nejsou závislé na osobním oslovování klientů.
Co se týká okamžitého dopadu, v krizi se vždy dočasně sníží počet transakcí, protože se zastaví investiční rozhodnutí. Naopak jsme více řešili dopady pandemie a souvisejících opatření do každodenního života firem i lidí, především v oblasti pracovního a smluvního práva, vliv vyšší moci na závazky, možné náhrady či veřejnou podporu.
Zastavil se také dodavatelský řetězec, takže se řešily nájmy. Ale dochází také k eskalaci dlouhodobých ekonomických trendů, především digitalizace, více řešíme také e-commerce. Neustále vyžadujeme i po kolezích, kteří pracují v relativně stabilních oborech práva, aby intenzivně vnímali, že je tu nějaká nová ekonomika, aby se zajímali o všechny inovace či nové investiční trendy, protože i jejich oblastí se to může v budoucnu týkat. Nemohou si dovolit zaspat.
Vidíme divoký akciový růst, volatilitu cen komodit, blockchain, bitcoin, vznikají specializované fondy na kryptoměny. Díky přebytku kapitálu vzniká mnoho platforem, jak se ke kapitálu dostat, ať už jsou to investiční fondy, nebo crowdfundingové platformy. My jsme například jen v posledních pár měsících pracovali na třech českých crowdfundingových platformách.
Pracujeme pro několik investičních fondů. Relativně často nastává situace, kdy české fondy vyjednávají s těmi americkými o vstupu, hledají v Silicon Valley fundraising nebo tam mají i své zastoupení. Často jde tedy o záležitosti spojené s tím – od pracovního práva, včetně imigračního, přes transakční poradenství, private equity a venture kapitálový fundraising až po vstup start-upu na americkou burzu.
Dlouhodobě sledujeme trh a řešíme, jak nejlépe působit v nové ekonomice a dostávat se k mladým úspěšným podnikatelům. Jsme první česká kancelář, která působila ve venture kapitálu, a to už od konce devadesátých let. Jedna z úspěšných cest, kterou jsme se vydali, jsou minoritní investice do vybraných zajímavých fondů ve výši zhruba od 100 tisíc do 500 tisíc eur. Tam, kde jsem investory, jsme i preferovanými právníky. Máme lepší přístup k informacím o trhu. Jako investor jsme pak také respektovaní mladou komunitou startupistů.
Máme podíly v několika fondech. U Creda je naše spolupráce dlouhodobě známá, protože jsme jim aktivně pomáhali i s fundraisingem. Byli také rádi, když se na začátku mohli pochlubit významnými a respektovanými investory. Dnes se naopak chlubíme Credem my.
Všechny banky se snaží mít nějaké fondy či venture kapitálové struktury, které do fintechu vstupují. Například Komerční banka do Rogeru, Česká spořitelna zase do Signi, bývalé iSmlouvy. Pro banky je těžké transformovat start-upy do vlastní banky, tak si vytvořily nějaké jednotky, ať už je to dceřiná společnost, nebo skupina lidí v bance, která má za úkol zajišťovat investice do fintechu.
Pak jsou tu úspěšní nezávislí hráči jako Twisto, které už prošlo několika investičními koly. I náš klient Elevator Ventures, investor do Twista, patří pod strukturu Raiffeisenbank. Podílíme se teď na celé řadě takových transakcí.
Jde o logický krok. Vyplývá to z toho, že v insolvencích ve většině případů stojíme na straně bank jako zajištěných věřitelů. Naším cílem bylo mít jeden úzce spolupracující tým, který dokáže komplexně řešit všechny fáze financování – tedy od vlastního poskytnutí úvěru přes řešení problémů se splácením, případnou restrukturalizaci dluhu až po insolvenční konec.
Dědické právo je přirozenou součástí naší práce s privátní klientelou. Zahrnuje preventivní poradenství v oblasti závětí, odkazů či podmínek až po sofistikovanější a mnohdy efektivnější řešení jako je založení svěřenských fondů či rodinných nadací.
Samostatnou disciplínou pro náš tým je zastupování dědiců v případech větších a komplikovanějších dědictví, kde je předmětem rozsáhlý majetek a často také spousta rodinného napětí, historických svárů či křivd. Taková dědická řízení můžou trvat dlouhé roky a s jejich délkou výrazně klesá nejen schopnost se dohodnout, ale i hodnota majetku – zejména společností. Mezinárodní prvek to pak samozřejmě ještě komplikuje a protahuje.
Není neobvyklé, že vstupujeme do vleklého dědického sporu až po několika letech a přebíráme aktivitu i odpovědnost za výsledek. V takovém okamžiku se jednoznačně uplatňují naše rozsáhlé transakční zkušenosti, které nás naučily transakce efektivně uzavírat, nejen roky vyjednávat, což může být výhodné pro právníky a jejich odměny, ale nikdy pro klienta.
Naši prominentní klienti řeší celou řadu byznysových témat, ale i ryze privátní záležitosti. Nejčastěji jim pomáháme plánovat správu a dlouhodobou ochranu jejich osobního a podnikatelského majetku, radíme jim při zahraničních investicích, exportu nebo daňovém plánování.
Miliardáři, kteří jsou dnes na vrcholu produktivního věku a stojí v čele úspěšných firem, zpravidla řeší otázku nástupnictví. V uplynulých deseti letech jsme pomohli realizovat několik stovek rodinných holdingů a struktur držby, desítky trustů a svěřenských fondů. V kontextu posledních měsíců se samozřejmě naše poradenství částečně přesunulo i k otázkám souvisejícím s pandemií.
Bonitní lidé bývají zpravidla hodně aktivní a časově vytížení, takže naprostým základem je se tomuto módu přizpůsobit a být jim k dispozici 24 hodin denně včetně víkendu. Často pro ně zajišťujeme i tzv. právní concierge, tedy řešení nejrůznějších situací – od pomoci s nákupem uměleckých předmětů, přes komunikaci se zdravotnickým zařízením či školou až po náhlé problémy v rodině. A tam je mnohdy třeba reagovat v zásadě obratem.
Klienti oceňují vedle rychlosti a časové flexibility také naše mimořádné renomé, stabilitu a inovativnost. Klíčové je také plnohodnotné zapojení společníků kanceláře do řešení jejich privátních témat, významný obchodní rozhled a potenciál členů týmu, ale i vlastní zkušenost, kterou jsme připraveni se společníky klientům zprostředkovat. Vždyť od koho jiného si chcete nechat radit než od toho, kdo vybudoval na trhu respektovanou firmu podobnou té vaší, jejíž výnosy musí též konzervativně spravovat, investovat a zabezpečovat jim odpovídající míru ochrany.
Důležitá je i věková skladba našich klíčových partnerů pro tuto oblast, kterým je typicky 38 až 48 let, protože se očekává skutečně mezigenerační a velmi dlouhodobé poskytování služeb.
Při finanční krizi v roce 2008 jsme byli mladou dynamickou firmou, neměli jsme nějaký velký finanční polštář. Všechno tehdy ustrnulo, ale my jsme šli dopředu, nicméně bylo to mimořádně náročné. Teď už jsme krizi s velkým dopadem do ekonomiky dokázali předpovídat a byli jsme na ni s předstihem připraveni, ať už z hlediska našich služeb, digitální strategie, důsledného finančního řízení či vytvořením dostatečné finanční rezervy. Jen jsme ve správný okamžik přepnuli do jiného módu a byli jsme o krok před konkurencí. Jsme lídr trhu, který ještě zvýší svůj náskok.
Ve střední Evropě jsme gigant. Jsme větší než velké advokátní kanceláře v Rakousku nebo v Polsku. Ale i v menších či srovnatelných zemích je řada větších právnických firem než my. Velké advokátní kanceláře, provozující relativně konzervativní právní a daňové služby, jsou typicky oproti velké čtyřce ještě stabilnější, z hlediska klientely i lidských zdrojů. Zároveň jsme ziskovější než velká čtyřka.
Nechtěli bychom hrát druhé housle v auditu nebo consultingu. Chceme dělat jako lídři trhu to, co umíme. Máme svou daňovou část, kde ale děláme především daňové poradenství související se složitými případy či komplexní právně-daňovou službou pro klienta. Tento způsob fungování nám vyhovuje.
Založení dalších poboček v zahraničí jsme nikdy neplánovali a platí to stále. Chceme využít své léta budované know-how v prostředí, které výborně známe a sami v něm úspěšně působíme. V zahraničí pak spolupracujeme s těmi, kteří patří mezi místní špičky stejně jako my u nás a samozřejmě s renomovanými mezinárodními kancelářemi. I pro naše klienty je to nejvýhodnější model; na jejich věc si můžeme v zahraničí vybrat ke spolupráci vždy tu nejlepší kancelář z hlediska služeb, referencí i ceny, protože nejsme svázáni žádnou exkluzivní spoluprací.
Dnes máme nejkomplexnější mezinárodní podporu dostupnou pro české a slovenské advokátní kanceláře. Úzce spolupracujeme s předními mezinárodními právnickými firmami v Evropě, Asii, Severní Americe, Africe i Austrálii. Naši klienti tak mají přístup k mezinárodním i lokálním znalostem a odbornosti prostřednictvím více než 90 tisíc právníků asi ve 160 zemích světa.
Chceme být i nadále dynamickou, chytrou a inovativní firmou, která se nejen učí od těch nejzkušenějších a nejlepších firem na světě, ale i sama udává trendy. Samozřejmě také chceme nadále posilovat pozici lídra advokátního trhu, zlepšovat a inovovat naše služby a přinášet klientům vysokou přidanou hodnotu. Být pro ně skutečně dlouhodobým strategickým partnerem.
Radka Rainová