17. 3. 2020
Autoři: David Krch, Josef Žaloudek, Martin Bureš
Vážení klienti a obchodní partneři,
rádi bychom Vás informovali, že
v souvislosti s šířením koronaviru COVID-19 vláda České republiky („vláda“) připravila a schválila tzv. Liberační
daňový balíček. Vláda tedy v rámci svých pravomocí přistoupila zejména na
výraznou regulaci sankcí, které by mohly plynout z nedodržení zákonných lhůt a
ostatních požadavků.
Níže shrnujeme dopady do jednotlivých daní:
Daň z příjmů právnických osob („DPPO“) a daň z příjmů fyzických osob („DPFO“)
- Došlo k plošnému prominutí pokuty za opožděné podání přiznání k DPPO a DPFO a úroku z prodlení nejdéle do 1. července 2020. Zákonná lhůta pro podání daňového přiznání se tedy fakticky prodlužuje do 1. července 2020 bez nutnosti prokazovat důvody související s koronavirem.
- Přeplatky z přiznání k DPFO podaných do 1. 4. 2020 budou standardně vráceny do 30 dnů.
- Došlo k omezení úředních hodin podatelen finančních úřadů na pondělí a středu 8–11h, přičemž některé finanční úřady mohou být i zcela zavřené. Doporučujeme sledovat webové stránky Finanční správy.
- Vyúčtování DPFO ze závislé činnosti a související úhradu daně je nutné provést do 20. 3. 2020, neboť tento úkon nepodléhá žádné výjimce. Naopak případné sankce spojené s pozdním podáním Vyúčtování daně vybírané srážkou podle zvláštní sazby daně lze v některých případech a za stanovených podmínek prominout.
- Oznámení o osvobozených příjmech obdržených v roce 2019 je nutné podat do 1. 4. 2020.
Sociální zabezpečení a zdravotní pojištění („SZZP“)
- Povinnosti v oblasti SZZP u
zaměstnavatelů (zejména podávání měsíčních přehledů či nadcházející vydávání
evidenčních listů důchodového pojištění, odvody pojistného) momentálně
zůstávají bez úlev. Nicméně s ohledem na opatření v oblasti daní
očekáváme obdobné prominutí sankcí z titulu pozdních plnění, a to zejména
v případě nemoci/karantény zodpovědných zaměstnanců.
- K podání ročních Přehledů o příjmech a
výdajích OSVČ (např. posunutí lhůt či prominutí sankcí) nebylo prozatím vydáno
žádné vyjádření, příslušné informace by měly být zveřejňovány průběžně. Nyní
tedy stále platí povinnost podání Přehledů nejpozději do jednoho měsíce ode
dne, ve kterém měla OSVČ podat daňové přiznání, tj. nejpozději do 4. 5. 2020.
Daň z přidané hodnoty („DPH“)
- Plošné prominutí
pokut za opožděné podání kontrolního hlášení ve výši 1 000 Kč vzniklých
mezi 1. březnem 2020 a 31. červencem 2020 bez nutnosti prokazovat důvody
související s koronavirem;
- individuální prominutí pokuty za nepodání kontrolního hlášení pro období od 1. března
2020 do 31. července 2020 při prokázání spojitosti s koronavirem;
- individuální prominutí pokuty za opožděné podání přiznání k DPH při individuálně
žádosti o prominutí úroku z prodlení (nebo o posečkání či splátkování daně) a
prokázání spojitosti s koronavirem.
Elektronická evidence tržeb („EET“)
- Ze zákona není možné odložit start třetí a
čtvrté vlny EET, nicméně případné kontroly by neměly sankcionovat podnikatele
za pozdní start evidování příjmů dotčených subjektů, a to prozatím do 31. července
2020.
Promíjení pokut na žádost
- Kromě výše popsaných opatření platí, že správce
daně promine pokuty za pozdě podaná
přiznání, hlášení nebo vyúčtování u všech typů daní pod správou Ministerstva financí,
pokud poplatník individuálně požádá o prominutí úroku z prodlení (nebo o
posečkání či splátkování daně) a prokáže důvody související s koronavirem.
Doporučujeme tedy uchovávat
veškeré důkazní prostředky prokazující spojitost s koronavirem (např.
doklady a nařízení o povinných karanténách či lékařské zprávy klíčových
zaměstnanců apod.).
Ostatní
Pro rekapitulaci „standardních“
mechanismů – poplatníci mají možnost podat žádost o:
- snížení nebo zrušení záloh na DPPO a DPFO;
- prodloužení lhůty pro podání daňového přiznání k
DPPO a DPFO;
- posečkání tvrzené daně nebo splátkování daně;
- prominutí případných sankcí (tj. úroku
z prodlení).
U všech těchto žádostí, pokud
bude prokázána souvislost s koronavirem, by mělo být žádosti vyhověno. U
žádostí, se kterými jsou spojeny správní poplatky, by mělo dojít k prominutí
těchto poplatků.
Nad rámec informací k Liberačnímu daňovému balíčku níže shrnujeme možné daňové dopady práce z domova (tzv. home office), kterou si mnoho zaměstnavatelů se svými zaměstnanci nyní sjednalo. Konkrétně se jedná o poskytování náhrady nákladů vzniklých na straně zaměstnance při práci z domova.
- Zaměstnavatel
musí hradit zaměstnanci náklady (např. na vytápění, chlazení, elektrickou
energii, úklid, internetové připojení apod.), které zaměstnanci prokazatelně vzniknou při výkonu
práce z domova. Pokud žádné náklady nevznikly, nárok na náhradu také nevzniká.
- Zaměstnavatel ve spolupráci se zaměstnancem musí
být schopen prokázat, že plnění poskytnuté zaměstnanci je skutečně kompenzací
účelně vynaložených nákladů. Poskytnutou náhradu je nutno doložit výdajovými doklady a kalkulací prokazující, kolik
z vynaložených nákladů souvisí s výkonem práce zaměstnance. Tato
kalkulace musí být ekonomicky racionální. Paušalizaci nákladů ve výše uvedených
případech nelze použít (prakticky je zákonem omezena jen na paušál na údržbu
pracovních oděvů a použití vlastního nářadí či zařízení stanovený vnitřním
předpisem zaměstnavatele nebo pracovní či kolektivní smlouvou).
- Poskytnutím náhrady nákladů vynaložených
zaměstnancem při práci z domova nevzniká na straně zaměstnance zdanitelný
příjem (za předpokladu, že se nenavýší majetek zaměstnance). V případě, že
by zaměstnanec obdržel náhradu nad rámec prokázaných výdajů, jedná se o příjem
zaměstnance podléhající dani z příjmů i odvodům SZZP.
- Pokud jsou splněny výše uvedené podmínky, jedná
se na straně zaměstnavatele o daňově uznatelný náklad.
Situace se samozřejmě dále vyvíjí a je možné očekávat
další opatření, o kterých Vás budeme průběžně informovat. Neváhejte se na nás
obrátit s případnými dotazy. Naši odborníci zhodnotí Vaši konkrétní
situaci a společně nalezneme řešení.