Zdroj: INFO.cz (9. 11. 2020)
O advokátní kanceláři HAVEL & PARTNERS se v posledních měsících říkalo hodně věcí: že z ní odcházejí klíčoví lidé, že všem snižuje mzdy a odměny a že jako jedna z mála na českém trhu zlevňuje své služby. Jak ale ve velkém rozhovoru pro INFO.CZ popisuje její řídící partner Jaroslav Havel, všechno je jinak. Firma naopak dál roste a většina lidí v ní teď vydělává více než loni. Ani odchody nebyly tak časté, jak to třeba ještě v létě vypadalo. Společnost, která letos nejspíše dosáhne tržeb přesahujících miliardu korun, což je vzhledem k jejímu českému původu dosti unikátní, navíc minulý týden vyhrála po jarním úspěchu na cenách Chambers i žebříček Právnická firma roku.
Zásadní je pro nás dlouhodobé fungování, a v tomto světle přistupujeme i k situaci, která nastala. Velké a zavedené advokátní kanceláře nejsou tak ohrožené jako jiné, například retailové byznysy, které jsou závislé na okamžitém prodeji či neomezeném pohybu osob.
Vnímáme to jako příležitost. Rok a půl jsme se připravovali na příchod ekonomického ochlazení, a tak nás tato situace zastihla v dobré kondici. Krize před 10 lety pro nás byla mnohem těžší, byli jsme menší firma, závislá na mezinárodním obchodě, nyní už máme ale zásadně diverzifikované portfolio. Naší konkurenční výhodou je kromě diverzifikace klientely i služeb samozřejmě také naše velikost, kapitál i reputace. Za těch téměř 20 let jsme do kanceláře hodně investovali a tyto investice by se nám měly v krizi vrátit.
Získáváme v této době i řadů nových klientů, kteří k nám přecházejí jak od velkých a drahých mezinárodních firem, tak naopak i od menších lokálních advokátních kanceláří. Obecně platí, že v krizi tohoto typu, kdy se naruší výrazně i mezinárodní obchod, je logicky poptávka u firem po službách těch nejrenomovanějších místních právnických firem a u menších společností a občanů pak po těch nejlevnějších službách. Neustále také prohlubujeme vztahy se současnými klienty, s nimiž zvládáme velmi rychle komunikovat.
Během jarní části krize nám výrazně narostl objem práce, klientům jsme jej ale kompenzovali nabídkou slevy, pokud o to projevili zájem a byli zasaženi pandemií. Deklarovali jsme, že naše průměrná sazba je 3500 korun a opět veřejně jsme sdělili, že po slevě půjde o 2600 korun. Trvalo to ale pouze určité období.
Asi třetina. Máme opravdu velmi úspěšnou a bonitní klientelu. Většina klientů navíc působí v oborech, které krizí zasaženy nebyly. I my jsme ale pro jistotu snížili náklady a zavedli větší flexibilitu v odměňování s důrazem na odměňování těch nejlepších a nejvýkonnějších kolegů.
Určitě. V tomto roce u nás vydělávají více než vloni nejen ti nejlepší lidé, ale troufám si říci, že většina. Platy u nás dále standardně rostou v návaznosti na zvyšování výkonnosti jednotlivců, týmů i firmy, i v pololetí jsme řadě právníků přidávali. Změny se týkaly jen flexibilní části odměny cca 10 až 20 procent, a to zejména krátkodobě, tedy v druhém a částečně třetím čtvrtletí roku 2020. Je to logická strategie, která přesně reaguje na krizi. Tahouny potřebujete motivovat více.
Nárůst tržeb činil více než 11 procent a obdobně je tomu v případě zisku. V takovýchto nelehkých podmínkách logicky vždy nejvíce roste Praha, kanceláře v menších městech jsou na tom o něco hůře. Na Slovensku i podobně jako při ekonomické krizi v letech 2008 až 2012 – jdou tržby rychleji dolů, pokud nezískáte více klientů. Poptávka po právních službách se tam celkově propadá více než v Praze. Zároveň se ale díky tomu na slovenském trhu uvolnili někteří špičkoví právníci. Využili jsme toho a tři nové seniorní kolegy jsme tam přijali.
Co se týká hospodářského výsledku za celý rok 2020, v následujících měsících v souvislosti s dopady koronavirové pandemie a souvisejícími opatřeními očekáváme určité zpomalení, avšak i náš pesimistický scénář počítá s mírným růstem obratu a zisku za celý rok – nicméně věříme, že to bude až cca okolo 10 procent.
Pandemie má dopad na dynamiku, fungování i digitalizaci advokátních kanceláří. Všichni přehodnocují, s kým a jak chtějí spolupracovat. Dopad na mezinárodní kanceláře věnující se mezinárodnímu transakčnímu byznysu s vysokými cenami je v České republice větší, české kanceláře jsou v tomto směru mnohem stabilnější.
Ukazuje se, že řada lidí už nebude fungovat v nové době na nejvyšší úrovni, není schopna zareagovat na aktuální dění. A naopak. My jsme vyvinuli obrovské úsilí, aby se naši právníci přizpůsobili nové realitě a masivně do toho investovali i finančně a marketingově. Navíc právě v krizi se projeví, kdo má dlouhodobé myšlení nezbytné pro úspěch v právní profesi a v naší kanceláři a kdo ho nemá.
Obměna byla u nás o trochu větší než v běžné době, ale ne zase tak zásadně. Vzhledem k tomu, že máme více než 220 právníků, je obměna na úrovni osmi až deseti kolegů nakonec velmi malé číslo. Nejsme určitě nadšeni z každého odchodu, mrzí nás odchody dobrých právníků. Spíše však jde o přirozený proces, který se ve vypjaté době umocňuje. Právníci, kteří nejsou schopni u nás dlouhodobě úspěšně fungovat, přijmout naši firemní kulturu, pracovat týmově, sdílet informace a podporovat ostatní kolegy, být dlouhodobě loajální, porozumět právnímu byznysu v plném rozsahu a být i marketingově a obchodně zdatní, si přirozeně hledají jiné působiště, které jim z nějakého důvodu více vyhovuje. Na jejich místo se pak dostávají jiní, kteří tyto schopnosti mají, jde tedy o pozitivní proces.
Žádná úspěšná firma na světě nevznikla bez enormní disciplíny a vzájemné podpory a týmové spolupráce těch nejschopnějších lidí. Právě schopnost dlouhodobě udržet elitní skupinu právníků schopnou obsluhovat tu nejnáročnější klientelu odlišuje naši kancelář, stejně jako vedoucí kanceláře v jiných zemích, od konkurence. Naším cílem je dlouhodobě spokojený bonitní klient; to sekundárně vede i k nejvyšším obratům, ziskům a nakonec také k těm nejvýznamnějším oceněním.
Financování a restrukturalizace chápeme v souvislostech a jako jednotnou komplexní disciplínu s cílem vytvořit pro klienty obchodně a rizikově nejefektivnější řešení. Jsme tak plně připraveni pomáhat klientům v nastávajícím obtížném období. Ve struktuře našeho fungování je to patrně jediná změna, i když velmi důležitá. Pracujeme hodně pro banky a tato práce se bude měnit. Interně jde tedy o vylepšení a zkvalitnění řízení týmů a zacílení služeb podle potřeby klientů, externě o požadavek trhu. Je to model, který má řada špičkových zahraničních kanceláří. Uvažovali jsme o něm delší čas a pandemie to urychlila.
Než začala pandemie, bylo velmi těžké získat dobrého zaměstnance a kvalitního právníka. Teď se to obrací; v takovéto situaci každý hledá jistoty a ty poskytují velké firmy, které již prokázaly schopnost rozvoje bez ohledu na stav ekonomiky. Ty si mohou nyní daleko více vybírat. Vidíme mnohem větší zájem kvalitnějších kandidátů o práci u nás. Také prodlužování smluv v Havel & Partners probíhalo daleko jednodušeji než dříve. Chceme, aby tu zůstávali lidé, kteří s námi chtějí spolupracovat dlouhodobě, chtějí se neustále rozvíjet a zlepšovat a respektují naši firemní kulturu.
Naopak nejméně každé dva roky vyhodnocujeme potenciál spolupráce se zhruba deseti procenty nejméně výkonných kolegů a buď se nám podaří je více motivovat, anebo směřujeme k ukončení spolupráce. Pandemie toto ještě urychlila. Výborně teď u nás zafungovaly také všechny podpůrné týmy, od HR, přes marketing, IT až po finance.
Neustále se snažíme zlepšovat komunikaci a vzájemné propojení mezi naší kanceláří a našimi klienty a obchodními partnery, včetně spolupracujících advokátních kanceláří po celém světě. Využíváme k tomu stále nové komunikační nástroje a moderní prostředky, v rámci naší digitální strategie digitalizujeme i marketing. Delší dobu jsme uvažovali o novém firemním magazínu, který svým obsahem i grafikou bude patřit mezi ty nejlepší na trhu.
H&P magazín, který bude vycházet dvakrát ročně, pokrývá aktuální celospolečenská témata související s našimi právními a daňovými službami. Vedle řady tematických článků, rozhovorů a analýz je ale součástí časopisu také představení našich klíčových služeb a týmů, přehled nejvýznamnějších transakcí s naší účastí, aktuálních ocenění a dalších aktivit kanceláře, včetně souhrnu našich pro bono aktivit a nabídky naší vzdělávací Akademie. Jde nám o to, aby v něm našel zajímavý obsah majitel firmy či její manažer anebo právník velké společnosti, ale i samostatný právník ve firmě mimo Prahu, stejně jako manažer, poradce či právník v zahraničí. Časopis vychází česky a anglicky a vzniká zevnitř kanceláře.
S ohledem na situaci jsme na jaře přešli na online výuku, která je nejen odborně, ale i technicky plně profesionální. Z hlediska obsahu jsou tedy online semináře plnohodnotné, včetně možnosti komunikace s lektorem. Reakce ze strany klientů jsou vynikající, počet účastníků nám neustále narůstá. Vzhledem k tomu, že díky online formě nemáme omezenou kapacitu, otevřeli jsme nabídku ještě více i mimo klienty a obchodní partnery HAVEL & PARTNERS a na naše kurzy se hlásí i řada kolegů z velkých advokátních kanceláří. To nás samozřejmě velmi těší, protože to jen potvrzuje na trhu zcela mimořádnou kvalitu našeho vzdělávání.
Plánujeme rovněž produkci podcastů. Mladá generace začíná podle marketingových průzkumů preferovat audio před videoobsahem, je přehlcená množstvím vjemů. A až to bude možné, chtěli bychom kombinovat klasickou vzdělávací formu Akademie s online přenosy, aby naši klienti nepřišli o možnost komunikovat s lektory napřímo.
Soustředíme se na tři základní oblasti. První je zvyšování interní efektivity a automatizace rutinních činností, patří sem i efektivní práce s know-how. Naši klienti tak mají přístup k obrovským, dnes již téměř dvě desítky let budovaným specializovaným znalostem a vzorovým dokumentům, které jsou okamžitě k dispozici pro řešení konkrétní transakce. Druhou oblastí je modernizace externí komunikace s klienty a třetí pak využití moderních technologií pro obchod a marketing.
Postupně však začínáme využívat i technologické nástroje pro podporu našich služeb, jako třeba v oblasti investigací. Stále více přecházíme na bezpapírový provoz a využíváme elektronické podpisy, jako například DocuSign. Pokud jde o vlastní vývoj, ani u zahraničních právních firem většinou nepracují armády programátorů na vývoji nových aplikací, dodávají spíše obsahovou stránku založenou na vlastním know-how. Takto jsme se také podíleli na vývoji řady aplikací, které dnes především interně používáme v oblasti správy dokumentů nebo finančního řízení. Tím, že jsme větší firma, můžeme vyzkoušet i řadu věcí pro klienty a nabídnout jim je pak rovněž s manažerským a ekonomickým pohledem. Jsme tak pro ně inspirací, stejně jako je řada klientů inspirací pro nás.
Je to náš historicky největší úspěch a domnívám se, že také dosud nejlepší výsledek v historii této soutěže – žádná jiná kancelář v minulosti nezískala v jednom ročníku tolik ocenění, včetně hlavní a klientské ceny (HAVEL & PARTNERS zvítězila rovněž v kategoriích Právo hospodářské soutěže a Fúze a akvizice, pozn. red.). Nejlepších výsledků jsme letos dosáhli ve stejné soutěži také na Slovensku, kde jsme získali tři ceny, včetně klientské ceny a M&A. Jak jste říkal, získali jsme také prestižní globální ocenění Chambers Europe Awards 2020 pro nejlepší advokátní kancelář na českém trhu. Z tohoto pohledu je to tedy nejúspěšnější rok v historii kanceláře. Letos si toho s ohledem na okolnosti mimořádně vážíme. Je to především ohodnocení špičkové odbornosti, loajality a maximálního nasazení všech našich kolegů a jejich schopnosti poradit si se všemi nepříznivými okolnostmi, které s sebou pandemie covid-19 přináší. Pro naše klienty je to zase potvrzení, že spolupracují s nejlepší právnickou firmou na trhu, která je lídrem nejen v době blahobytu, ale i v době krize, a dokáže jim tak s jejími následky efektivně pomoci.
Chceme být pro klienty, které už si v tuto chvíli vybíráme spíše my, opravdu dlouhodobými strategickými partnery, trvale překračovat jejich očekávání a nadále zkvalitňovat naše služby. Zároveň si chceme udržet nadšení pro práci a dynamiku růstu, pokoru před klienty a vděčnost našim obchodním partnerům.
Budeme také dál rozvíjet daňovou praxi a více integrovat českou a slovenskou kancelář. Čeští klienti budou více mířit do zahraničí, také tento druh práce nám tedy výrazně naroste. Chceme být také nadále chytrou, moderní a inovativní kanceláří, která je lídrem na trhu, udává trendy a sama se inspiruje a neustále učí od těch nejlepších světových firem ze všech oborů.
Více než 95 procent obratu nyní generujeme z právních služeb, a takto výrazné to bude i do budoucna. Pokud budou naše ostatní služby v dlouhodobém horizontu činit 10 až 20 procent obratu, bude to úspěch. Díváme se velmi selektivně na jiné obory. Už nyní máme kromě daní také soutěžní ekonomii a podpůrné služby na zakládání společností, zajištění statutárních orgánů či sídla, ale to nějakým způsobem dělají ve světě i další špičkové kanceláře. Jsou to služby velmi blízké právu a vyplývají z potřeb klientů.
Rádi bychom se ale velké čtyřce přibližovali velikostí a komplexním pohledem na byznys, při zachování výsostného postavení špičkové právnické firmy. Pokud jde o obrat, tak podle našich informací činí u jednotlivých firem „Velké čtyřky“ cca 1,6 až 2,1 miliard korun, u nás pak necelou miliardu, s inkasem pohledávek pak 1,1 miliardy korun. Nikdy by mě nenapadlo, že dosáhneme takového čísla. Považujeme to za velký úspěch. Máme mnohem méně oborů činnosti a jen organický růst, kdežto tyto firmy jsou celosvětoví giganti s několika obory činnosti, desítkami let historie a prošly řadou fúzí a akvizic. Nicméně pokud budeme pokračovat v naší dynamice, třeba do této velikosti za dalších deset let vyrosteme.
Radka Rainová