Zdroj: Týdeník Echo (2018/09, s. 62 – 63)
Lidé si i díky mediálnímu zájmu o GDPR začínají daleko častěji uvědomovat, že je třeba své osobní údaje chránit, říká v rozhovoru pro Týdeník Echo spoluzakladatel a společník advokátní kanceláře HAVEL & PARTNERS Robert Nešpůrek. Vzrůstá vědomí, že není v pořádku, abychom odevzdali neomezené množství údajů a druhá strana si s tím dělala cokoli, říká Nešpůrek.
– Co všechno se dá považovat za osobní údaj?
Osobní údaj je široký pojem. Podle GDPR se ještě rozšiřuje
oproti tomu, co bylo za osobní údaj považováno dřív. Ve chvíli, kdy je
organizace, firma či státní správa schopná informace o majetkových či
zdravotních poměrech nebo o politických názorech propojit s konkrétním
člověkem, s konkrétním jménem, už to osobní údaj je.
– Uvědomují si podle vás Češi, že jsou osobní údaje něco, co by měli
chránit? Že by například měli být opatrní, když nakupují na e-shopu a
souhlasí se zpracováním osobních údajů?
Myslím, že si to uvědomují víc a víc. I mediální informační
osvěta z poslední doby věnovaná GDPR tomu napomáhá. Žijeme v době, kdy
má řada společností typu Facebook a Google byznys model založený na tom,
že klienti poskytují informace o sobě – a ony jim poskytují služby,
které jsou často na první pohled zdarma. Ale tyto společnosti to vlastně
úplně zdarma nedělají, berou si za to osobní údaje. Řada lidí si tuto
výměnu uvědomuje. Vzrůstá vědomí, že není v pořádku, abychom odevzdali
neomezené množství údajů a druhá strana si s nimi dělala cokoli.
Konečně, většina z nás jsme uživateli některých z těchto služeb, GDPR se
týká každého z nás. Nakonec bychom mohli být rádi, že GDPR přinese víc
transparentnosti a férovosti. Měli bychom vědět, co se s našimi osobními
údaji děje.
– Když se podíváme na nařízení o GDPR, některé pasáže jsou definovány
vágně. Je podle vás nařízení ve vymezení povinností jednoznačné, nebo
obsahuje nějaká slepá místa?
Neřekl bych slepá místa. V nařízení je řada povinností
definována poměrně přesně. Nicméně máte pravdu, že některá pravidla,
která by organizace zpracovávající osobní data měla dodržovat, jsou
vyjádřena obecnějšími pojmy nebo principy ochrany osobních údajů.
Přísnost nakládání s osobními údaji by se pak měla odvíjet od způsobu,
jakým jsou údaje v jednotlivých organizacích sbírány. Také od toho, co s
nimi tyto organizace dále dělají, jak jsou údaje citlivé, v jakém
rozsahu jsou sbírány a jak je s nimi dál nakládáno. Organizace by tedy
sama na sebe měla být přísnější, pokud má osobních údajů mnoho a
nakládání s nimi je intenzivnější. Od toho se odvíjejí i investice do
ochrany dat, které nemusejí být malé. GDPR tedy musí být dostatečně
flexibilní.
– Na trhu se objevila řada firem nabízejících poradenství v oblasti GDPR. Jak poznat, že daný poradce je skutečně odborník?
Doporučuji vybrat někoho s dlouhodobějšími zkušenostmi, kdo se
oblastí ochrany osobních údajů pravidelně zabývá nebo se orientuje v
příbuzném oboru typu bezpečnost dat a kybernetika.
– V Česku bude mít na starosti kontroly dodržování povinností GDPR Úřad
pro ochranu osobních údajů. Myslíte, že ty kontroly budou systémové,
nebo se budou konat na základě nahlášení či problémů?
Myslím, že to bude kombinace. Úřad by měl reagovat na podněty.
Na druhé straně by měl zkoumat, které oblasti či sektory nejsou v
souladu s nařízením a kde by měl nařízení víc prosazovat.
– Lze už dnes jmenovat resort podnikání, který může mít s plněním požadavků GDPR největší problém?
Je řada typů podnikání, které spoléhají na sběr osobních údajů,
případně na nákup databází. Zejména v oblasti maloobchodu v sektorech,
jako jsou telekomunikace, energetika, finanční služby. Tyto si budou
muset dávat větší pozor na to, kde osobní údaje vzaly a zda se v
databázi objevily legálně.
– Koho všeho se týká povinnost mít tzv. pověřence pro ochranu osobních údajů, tedy DPO (data protection officer)?
Jmenování této speciální osoby, která bude monitorovat situaci v
organizaci a zjišťovat, zda postupuje v souladu s GDPR, se týká orgánů
veřejné správy. Dále pak organizací, které zpracovávají osobní údaje ve
velkém rozsahu a zároveň provádějí pravidelný monitoring subjektů údajů,
a organizací, které ve velkém rozsahu zpracovávají citlivé údaje, tedy
například údaje o zdravotním stavu. DPO by měla být osoba znalá předpisů
EU i lokálního práva. Měla by být zdatná i z hlediska informačních
technologií a informační bezpečnosti. DPO mohou být interní zaměstnanci,
ale i najatí poradci nebo specializované firmy. Advokátní
kancelář HAVEL & PARTNERS se také rozhodla tuto službu nabízet
prostřednictvím sesterské společnosti FairData Professionals. Nabízíme
kombinaci těch znalostí, které jsem zmínil.
– Už máte první zájemce o tuto službu?
Ano, už se domlouváme s prvními klienty. Jsou z řad finančních institucí, maloobchodu i z oblasti médií.
– Nařízení o GDPR začne platit v květnu, stále ale chybí český zákon k GDPR. Co se stane, pokud nebude včas přijat?
Jedním z důvodů, proč EU přijala GDPR formou nařízení, je, že
takové nařízení EU je přímo aplikovatelné, jako kdyby to byl zákon.
Směrnice by pouze formulovala cíle a implementovaly by ji až zákony
členských států, které se mohou lišit v detailech. Směrnice, až na
výjimky, takto přímo aplikovatelná není. GDPR je ale nařízení, ačkoli
bude také nutné přijmout lokální legislativu. Ta se ale soustředí na
procesní otázky a některé specifické oblasti a výjimky z GDPR. Nařízení
by tak mělo zajistit jednotnou startovní čáru pro všechny, mělo by
existovat méně národních odlišností v rámci EU. Podmínky podnikání se
tedy sjednotí. Nevíme, kdy přesně český parlament náš národní zákon
přijme, nicméně se občas objevuje falešná představa, že dokud není
lokální zákon, GDPR se nás netýká. Jenže to není pravda.
– Do května se zákon zřejmě přijmout nestihne. Co se tedy dá očekávat?
Místní implementační zákon k GDPR bude důležitý pro vymáhání
jednotného evropského nařízení. Je možné, že Úřad pro ochranu osobních
údajů bude dost omezen v tom, že nebude moci ukládat sankce podle GDPR,
dokud zákon nenabude účinnosti. To ale neznamená, že za porušení GDPR v
tomto mezidobí nemůže být uložena sankce později.
—
ROBERT NEŠPŮREK
Robert Nešpůrek je spoluzakladatelem a společníkem advokátní
kanceláře HAVEL & PARTNERS, působí zde od jejího vzniku v roce 2001.
Specializuje se na oblast smluvních vztahů, právo informačních
technologií a duševního vlastnictví, e-commerce a ochranu osobních
údajů, nyní zejména v souvislosti s evropským nařízením GDPR. Se svým
specializovaným týmem, který v HAVEL & PARTNERS vede, zvítězil již
šestkrát v české soutěži Právnická firma roku v kategorii Telekomunikace
a média.
Radka Rainová