1. 1. 2019
Autoři: Václav Audes (partner), František Neuwirth (advokát)
K 1. lednu 2019 vstoupila v účinnost novela zákona o veřejném zdravotním pojištění[1], která zavádí zcela nový systém úhrad zdravotnických prostředků hrazených z veřejného zdravotního pojištění při poskytování ambulantních zdravotních služeb. Jedná se o zdravotnické prostředky předepisované na poukaz, které si pacienti vyzvedávají v lékárnách či výdejnách jako např. glukometry a jiné pomůcky pro diabetiky, ortézy, invalidní vozíky, berle, sluchadla, brýlové či kontaktní čočky nebo inkontinenční vložky.
Tato novela reaguje na nález
Ústavního soudu z roku 2017, který dosavadní úhradovou regulaci
poukazových zdravotnických prostředků, postavenou na tzv. číselnících
vydávaných zdravotními pojišťovnami, prohlásil za protiústavní a zrušil ji
k 31. prosinci 2018[2].
Zákonodárce se tak ocitl pod tlakem, aby včas přijal novou, ústavně konformní
úpravu.
Základní principy nové úhradové
regulace jsou následující:
- Vztahuje se pouze
na zdravotnické prostředky na poukaz
předepisované v rámci ambulantní
péče.
- Netýká se
tedy úhrad zdravotnických prostředků hrazených při poskytování lůžkové péče[3],
tj. tzv. nemocničních zdravotnických
prostředků neboli zvlášť účtovaného materiálu
(jako např. implantáty, kardiostimulátory, chlopně, kanyly, katétry, sondy,
staplery, prostředky pro laparoskopii nebo stenty).
- Roli regulátora bude hrát Státní ústav pro kontrolu léčiv („SÚKL“). Odvolacím orgánem bude Ministerstvo
zdravotnictví.
- Jednotlivé druhy zdravotnických prostředků jsou
rozděleny do tzv. úhradových skupin,
jejichž seznam je stanoven v příloze č. 3 zákona o všeobecném zdravotním
pojištění (tzv. kategorizační strom). Přímo zákon pak pro každou úhradovou
skupinu stanoví jednak úhradový limit, jednak i další podmínky úhrady
(preskripční či indikační omezení). Tak např. pro úhradovou skupinu
„glukometry“ je stanoven úhradový limit 435 Kč za kus (bez DPH) a dále
potom i preskripční, indikační a množstevní omezení.
- Úhradová skupina je základním stavebním kamenem
nové úhradové regulace. Každý konkrétní zdravotnický prostředek je v zásadě
třeba podřadit pod některou z úhradových skupin.
- Nová úhradová regulace je založena na ohlašovacím principu. O zařazení
konkrétního zdravotnického prostředku do určité úhradové skupiny se tedy nebude
rozhodovat ve správním řízení. Výrobci sami
ohlásí SÚKLu zařazení svého zdravotnického prostředku do úhradové skupiny.
- Až v případě, že SÚKL zjistí – ať již sám
nebo na základě podnětu zdravotních pojišťoven či konkurence –, že výrobce
v ohlášení pochybil, zahájí formální správní řízení o nezařazení
zdravotnického prostředku do příslušné úhradové skupiny. Pokud SÚKL takové
řízení nezahájí v zákonné lhůtě, zdravotnický prostředek bude automaticky
zařazen do úhradové skupiny v souladu s ohlášením výrobce. I poté
však SÚKL samozřejmě bude moci rozhodnout o jeho vyřazení z úhradové
skupiny, bude-li k tomu zákonný důvod.
- Výrobci budou moci podat ohlášení až od 1. června 2019. Nepodají-li ale
výrobci ohlášení ve vztahu k dosud hrazeným zdravotnickým prostředků
ohlášení do 30. června 2019, přestanou být tyto „historicky“ hrazené
zdravotnické prostředky k 1. srpnu 2019 hrazeny.
- Včas ohlášené „historicky“ hrazené zdravotnické
prostředky začnou být hrazeny dle nové právní úpravy od 1. prosince 2019.
- Zdravotnické prostředky nově vstupující do
systému úhrad, které budou řádně ohlášeny hned v červnu 2019, budou
hrazeny od 1. října 2019.
- Tzv. nekategorizované
zdravotnické prostředky, které nebude možné zařadit do žádné úhradové
skupiny, budou hrazeny jen v případě, že s tím vysloví souhlas Ministerstvo zdravotnictví;
úhradový limit bude činit 50 % z konečné ceny. Uzavře-li však výrobce risk-sharingové smlouvy se všemi
zdravotními pojišťovnami, bude úhradový limit činit 100 %, a zdravotnický
prostředek tak bude hrazen v plné výši.
- Zvláštnímu režimu podléhají také tzv. individuálně zhotovované zdravotnické
prostředky, které se neohlašují[4].
Zde neplatí ani žádné přechodné období a nová úhradová regulace je – na rozdíl
od sériově vyráběných zdravotnických prostředků – použitelná již od 1. ledna
2019.
- Zákon též výslovně počítá s institutem dohody o nejvyšší ceně uzavírané mezi
výrobcem a zdravotními pojišťovnami a s institutem cenové soutěže.
- Podrobně je upraven režim tzv. cirkulace, který je založen na tom, že
zdravotnický prostředek poskytnutý pacientovi zůstává ve vlastnictví zdravotní
pojišťovny.
- Přesně se specifikují druhy zdravotnických
prostředků, které mohou pacientům vydávat tzv. smluvní výdejny. Úmyslem zákonodárce dle důvodové zprávy bylo
eliminovat riziko, že výdejce bude vydávat zdravotnické prostředky „napříč veškerým sortimentem“[5].
Ostatní druhy zdravotnických prostředků mohou být vydávány jen
v klasických lékárnách.
Výše uvedené shrnutí základních
rysů nové úhradové regulace samozřejmě není vyčerpávající. Jelikož se jedná o
velmi komplexní problematiku vzbuzující řadu otázek, připravujeme na toto téma
školení, o jehož termínu budete informováni.
SÚKL, Ministerstvo zdravotnictví
a zdravotní pojišťovny ve vzájemné spolupráci zodpovídají dotazy k nové
úhradové regulaci a odpovědi uveřejňují na stránkách Národního informačního
systému zdravotnických prostředků[6].
Závěrem podotýkáme, že je poněkud
překvapivé, že zákonodárce neprovedl žádné změny v úhradové regulaci tzv.
nemocničních zdravotnických prostředků. Ústavní soud přitom shledal, že
úhradová regulace nemocničních zdravotnických prostředků, postavená rovněž na
tzv. číselnících vydávaných zdravotními pojišťovnami, je stižena stejnými
nedostatky jako úhradová regulace poukazových zdravotnických prostředků[7].
K jejímu zrušení ale Ústavní soud nepřistoupil, jelikož to tehdy
navrhovateli nebylo navrženo. Pravidla úhrad nemocničních zdravotnických
prostředků tedy zřejmě na své možné zrušení Ústavním soudem zatím čekají. Výrobci
a ostatní dotčené subjekty si tedy budou muset zvyknout na to, že český systém úhrad zdravotnických
prostředků je nyní dvoukolejný, jelikož platí zcela odlišná pravidla pro
poukazové a nemocniční zdravotnické prostředky.
[1] Zákon č.
282/2018 Sb., kterým se mění zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním
pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění
pozdějších předpisů.
[2] Srov.
nález Ústavního soudu sp. zn. Pl. ÚS 3/15 ze dne 30. května 2017.
[3] Srov. §
15 odst. 5 zákona o veřejném zdravotním pojištění, který není novelou nijak
dotčen.
[4] Srov.
tabulku č. 2 přílohy č. 3 zákona o veřejném zdravotním pojištění.
[5] Srov. sněmovní
tisk 199, Poslanecká sněmovna, 8. volební období, od 2017, dostupné zde: http://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?o=8&T=199
[6] Srov. https://www.niszp.cz/cs
[7] Srov.
body 143 a 150 cit. nálezu.